onsdag 21 oktober 2009

Ett rosaskimrande helvete

Lille Shabo är 2 veckor imorgon.
Tiden bara försvinner.

Det började underbart. En liten krabat med en enorm näsa och pung lades upp på mitt bröst.
- Hej lille vän sa jag.
Kunde inte gråta, men Söt grät för oss båda.

Hela kvällen och natten var som ett lyckorus. Jag kunde inte se mig mätt på den lille krabaten.
Men sen nästa natt vände det! Att en så söt liten människa kan ha såna fruktansvärda stora lungor är för mig en gåta.

Dessa lungor har sedan gått varma, dag som natt.
Jag var helt säker på att jag fått ett kolikbarn.

Alla pratade om hur mysigt det är att skaffa barn.
Jag har inte förstått detta.
Såriga bröstvårtor som gjort amningen till ett rent helvete. En liten unge som bara gallskriker. Torrskriker med lungor från en helt annan värd.
Ingen sömn. Vissa nätter har både jag och älsklingen sovit en halvtimme.

Vänner skickar små sms där de frågar om vi har det mysigt?
Mysigt? Ne vi har ett rent helvete här hemma! Inget blev som vi tänkt oss.

Sen fick vi träffa en ängel i Lördags. En ängel som heter Elisabeth!
Hon förklarade för oss att vår lille Shabo inte blir mätt. Min mjölk räcker inte till.
Ersättning är det gyllene ordet...

Vips.. så fick vi en liten Shabo som faktiskt sover emellanåt och verkar nöjd!

Tack tack tack.

5 kommentarer:

  1. underbart att det börjar bli lättare för er :)
    hoppas att det går bra med att få ihop vardagen med allt som ska göras, när du e i skövde nästa gång så får ni ta er ut till mig om jag inte jobbar :) så jag får titta på lillen :) massa kramar Hanna

    SvaraRadera
  2. Så fin han är Elliot, grattis igen! Ja det är en jobbig omställning i början... Som tur väl är så vänder det säkert snart, och ännu bättre är att man oftast glömmer det som var så jobbigt. Amningen är verkligen något som är jobbigt och tar så mycket energi. Känner igen mig. Det gör ju verkligen skitont! Själv åkte jag på mjölkstockning, låg och lipade i två dagar innan det blev bättre. Vi ger också ersättning för att hon ska bli mer mätt. Testa Sempers magdroppar (finns på apoteket) det har vi börjat ge Leia. Vi har också lånat en elektrisk bröstpump från bb. En kväll var jag sååå trött så jag pumpade ut och gav det till Markus (pappa) så fick han mata på flaska när hon vaknade. Då kunde jag sova några timmar i lugn och ro. Att pumpa gör inte lika ont som att amma tycker jag. Lycka till kram från maria (på fl moonbride)

    SvaraRadera
  3. Du är fortfarande den bästa mamman i hela världen!
    You rule!
    Love

    SvaraRadera
  4. Precis vad jag tänkte föreslå, ersättning! Känner igen det från tiden med Felicia.
    Det är sant, livet i början är ingen dans på rosor, försök ta dagen som den kommer om ca 3 mån börjar ni få in lite vardagsrutiner och livet återgår till mer normala förhållande, dock kommer det aldrig mer bli sig likt, för nu har familjen fått en ny chef!

    SvaraRadera
  5. Ersättning is tha shit :) puss puss //Sara

    SvaraRadera